Živý odpor přijde vhod!

Znovu zdravíme milovníky tréninku s vlastní vahou!

 

Dnes si chceme říci pár slov o tom, jak si trénink ztížit bez použití závaží nebo pomůcek v podobě odporových gum. Legendou v tomto oboru je ,,Coach” Paul Wade, autor notoricky známé knihy "Trénink vězně". Ten ve svém dle nabízí systematický pohled na základní cviky, nabízí jednotlivé postupné kroky až k silovým kouskům, kterými se vyčleníš z populace běžných smrtelníků a vstoupíš do kategorie "samostatný živočišný druh".

 

Paul Wade ovšem pracuje se zvyšováním obtížnosti změnou těžiště, páky a unilaterální provedením - na jedné ruce či noze. My se na to podívám jinak, méně sofistikovaně.

 

Potřebuješ toho jen málo. Hrazdu na shyby, kousek země na kliky. Parťáka.  

 

Parťák bude tentokrát využit ne jen jako motivační faktor a ten, který tě hecuje až do krajností, ale pomůže Ti ztížit dva základní cviky. Shyby a kliky.

 

Oba cviky jeďte na střídačku v cyklech, mezi jedním cyklem shyby - kliky si nechávejte pauzu 3-5 minut.

 

Začnete na hrazdě. Po kvalitní rozvičce (odkaz) a několika sériích klasických shybů a kliků na zahřátí do provozní teploty jeden z Vás vyskočí na hrazdu. Kolega přistoupí (zepředu či zezadu, to je jedno) a sevře tě nataženými pažemi kolem pasu, zámkem dlaní se ujistí, že tě svírá skutečně pevně. Ty se snažíš vytáhnout shybem nahoru. Jsou dvě možnosti. Držet shybujícího tak, aby se ani nehnul nebo ho jen přibržďovat v první fázi. Držení stačí 5 vteřin. Jak tě po upozornění pustí, prověsíš se a uděláš shyb. 8-12 opakování, případně si přizpůsob počet nebo reguluj dobu, kdy tě kolega brzdí.

 

Pokud jsi na tom silově dobře, tak možná po první brzdičce vyletíš nahoru víc, než bys řekl, možná až do muscle-upu!

 

Je mi jasné, že někteří borci udělají shyb s kámošem zavěšeným celou vahou, ale tipy jsou určeny spíš pro ty normálnější z nás :)

 

Následují kliky. Tady se role obrátí a z tahouna se stane na několik desítek vteřin stane tlačící lis, přenášející tíhu všech příkoří a zlosti na Tvá záda - jo, třeba toto si můžeš při tlakovkách představit, ve výsledku vyčistíš hlavu.

 

Jdeš do základní klikové pozice. Kolega se postaví před Tebe a položí Ti dlaně na lopatky. Chápeš to správně, nebude Tě poplácávat, jaký jsi borec, ale naopak Ti naloží tlakem proti Tvému kliku. A i po cestě dolů, zákeřnost!

Jestli máte nějaké osobní spory, radši je dopředu vyřeš :)

 

U prvního kliku si určíš, jak moc má lisař tlačit. Cílem není neudělat klik vůbec, ale udělat přesně 10 kliků tak, aby každý z nich byl co nejtěžší. Logicky tedy během série budeš muset kolegovi dát nápovědu, zda méně nebo více. Každý klik dělej se zastavením nahoře.

Desátý klik by mě být na krev, ale to teprve začíná zábava. Kolega, který Ti to zatraceně ztěžoval, teď mění roli a je to on, kdo Ti pomůže “vypumpovat” dalších 10 kliků!

Chytne Tě pod rameny, někde u klíčních kostí a pomůže Ti tahem nahoru k další desítce.

U třetího nebo pátého kliku asi ucítíš, že parťák dělá všechny kliky za Tebe, ale i tak se snaž dojet těch deset.

Dopředu si prohlédni, kde budete klikovat, protože na konci série lehneš na zem a budeš se chvilku sbírat.

/Opět poznámka pro gorily - ano, kolega si na tebe může i lehnout./

 

Takovýchto shybů a kliků si dáte 3, možná 5 sérií a s radostí půjdete od hrazdy pryč, na to vem jed!



Možností, jak si ztížit trénink s vlastní a přidanou vahou je samozřejmě mnoho, s některými se přihlásíme zase příště! Mezitím si dej s bandou tlakovky :)